Viete že?

  • kukni na facebook

Strava vplýva na poruchy pozornosti?

Date: január 30, 2014 Author: admin Categories: Viete že?

Vplyv stravy na poruchy pozornosti (ADD)

V súčasnosti sa čoraz viac objavujú v tlači články, ktoré opisujú vplyv našej stravy na zdravie alebo na obezitu. Menej pozornosti sa však venuje tomu, ako môžu rodičia správnym zložením stravy ovplyvniť pozornosť ich ratolestí v škole, ako môže strava napomôcť pri sústredení sa.

V raňajkách detí sa najčastejšie objavujú jedlá s vysokým obsahom karbohydrátov. Takéto jedlá sú pre koncentráciu postrachom. Cukor a látky, ktoré sa na cukor rýchlo rozkladajú, zvyšujú hladinu cukru v krvi. Inzulín, ktorý sa snaží túto hladinu čo najskôr znížiť spôsobí, že deti sa cítia unavené, popletené a nepozorné. Ak dáte aj deťom, ktoré nemajú ADD ráno veľa cukru (alebo chleba, ktorý sa na cukor rýchlo štiepi), budú konať ako keby mali ADD. Veľa detí začína práve takouto stravou. Nečudo, že polovica učiteľov sa sťažuje, že deti sa v škole nevedia sústrediť. Riešením je zvýšený prísun proteínov a menej karbohydrátov. Lepšie raňajky sú syry, vajíčka, celozrné výrobky.

V r. 1992 Joseph Effer uviedol pre medicínsky anglický žurnál Lancet , že 116 zo 185 hyperaktívnych detí dobre reagovalo na slabú alergénovú diétu (viac proteínov a menej karbohydrátov), ktorá bola doplnená o vápnik, zinok, magnézium a vitamíny.

ADD potravinové zásahy

  1. Voda: min. 8 pohárov denne (nie sladené nápoje!!!!!!)
  2. Proteíny: sú základom života, ovplyvňujú funkciu imunitného systému, vytvárajú neurotransmiterov pre ľahkú činnosť mozgu.
  3. Uhľohydráty: uprednostňovať zložité karbohydráty ( ovocie, zelenina, celozrnné produkty), ktoré neprovokujú vytváranie nadprodukcie inzulínu a pocitu unavenosti, nepozornosti.
  4. Tuky: sú nevyhnutné pre normálny vývoj mozgu, najmä v detstve. Zdravé formy tuku sú olivový olej, canola olej, olej z hroznových semien, avokádo, orechy, rybí tuk.

Jednoduché kroky ku úspechom v ADD prostredníctvom stravovania

  1. Jesť 3 x denne a 1 alebo 2 desiaty
  2. Jesť jedlá s obsahom proteínov
  3. Zvýšiť prísun komplexných karbohydrátov
  4. Pozor na ovocie a džúsy
  5. Obmedziť alebo vylúčiť jednoduché karbohydráty (biele pečivo, cukríky, zemiaky)
  6. Zvýšiť množstvo 3-Omega mastných kyselín

Na to, aby ste dieťaťu správne zostavili stravovanie, je nutné vedieť, aký typ ADD má vaše dieťa (kladický, nepozorný, prehnane zameraná ADD, typ spánkového laloku, typ lymbický alebo ohnivý kruh. Na určenie typu ADD slúži dotazník, ktorý má k dispozícii špeciálna pedagogička našej školy. Na základe určenia typu ADD taktiež doporučíme dietologický postup.

Podľa Amen, Daniel G., M.D.: Healing ADD, New York, Bercley Books, 2001, str. 223-233 spracovala PaedDr. Viera Barbuščáková.

-VB-

Tags: